Frågor & svar

Har du några frågor? Vi har svaren! Se över våra frågor & svar eller kontakta oss direkt.

Innan din bokning

Tar ni en avgift för att skapa en prisoffert?

Nej! Helt gratis.

Vilka tjänster ingår i alla flyttar?

I varje flytt ingår alltid följande: lastning och avlastning av gods, transport och försäkring. Utifrån era behov erbjuder vi också montering och nedmontering av möbler, magasinering och packhjälp som extra tillägg.

Hur bedömmer vi er flytt?

Varenda detalj angående flytten, inklusive alla objekt och önskemål diskuteras och noteras av våra flyttkonsulter i ett telefonsamtal. Efter konsultationen, beräknar vi den exakta volymen av alla objekt i din beställning för att kunna erbjuda ett så lågt pris som möjligt. Ett annat alternativ är att göra en lista av dina objekt på vår hemsida så att kundservice kan behandla ditt ärende direkt.

I vilka länder finns Nita Städ & Flytt AB?

Nita Städ & Flytt AB erbjuder flyttjänster i hela Europa, så om du planerar att flytta utanför Sveriges gränser kan vi även hjälpa dig med detta.

Hur kan jag betala för min flytt?

Ni kan enkelt betala med Kreditkort, PayEx eller banköverföring. Direkt efter bokningen av flytten reserverar vi totala beloppet för att sedan dra pengarna automatiskt efter utfört arbete.

Fakturering kan ordnas enligt överenskommelse.

Vilka tjänster erbjuder Nita Städ & Flytt AB

Utöver transport av era gods kan vi också erbjuda montering och nedmontering av möbler, flyttning av kök och vitvaror, flyttstädning med garanti, professionell packningshjälp som säkerställer att era ägodelar förblir så som de är samt magasinering.

Våra tjänster:

Företagsflytt, Tunga lyft, Kontorsstädning, Butiksstädning, Flyttstädning, Trappstädning, Flytthjälp, Fönsterputsning, Golvvård, Storstädning

Före din flytt

Kan jag ändra datum på flyttdagen?

Att flytta fram ett fast flyttdatum hänger samman med en stor del logistisk arbete, därav kan framflyttning av ett fast datum inte garanteras och är alltid sammanlänkad med extra kostnader. Självklart kommer vi att ta emot och överväga din förfrågan av framflyttning av flyttdatum som du sedan kommer få acceptera.

När kommer packmaterialet levereras?

Packmaterial kan skickas när ni önskar.

Jag vill ha ett fast datum för min flytt.

Om du har bestämt dig för ett datum vill vi att du hör av dig till oss minst 21 dagar innan den flexibla tidsramen så att vi kan planera din flytt ordentligt. När det bestämda datumet är satt kommer du få ett mail med en bekräftelse.

På flyttdagen kommer jag ha färre föremål än vad som står i packlistan.

Om alla objekt på din packlista inte ska transporteras vänligen informera oss om detta. Vi kan ändra din packlista för att undvika besvär. Notera dock att det fasta priset ej kan reduceras ytterligare för detta.

Jag skulle vilja göra ett mellanstopp.

Vi kan planera ett eller två stopp mellan utlfyttningsadressen och inflyttningsadressen. För att förbereda detta behöver vi minst tre arbetsdagar eftersom detta kräver omplanering. Vi behöver information om följande: Adress / Våning / Hiss / m³ / Tjänster / Distans / Alla adresser / Kontakt person. Notera att ett mellanstop kommer att kosta mer.

Jag skulle vilja boka magasinering till min flytt, är detta möjligt?

Ja, det är möjligt. Kontakta oss för mer information om magasinering.

På din flyttdag

Vilka möbler måste jag upp-/nedmontera själv?

För att försäkra en så smidig flytt som möjligt måste alla stora möbler monteras ner. (Garderob, säng, hyllor). Små möbler så som byråer och sängbord kan transporteras hela och behöver därför inte nedmonteras. I detta fallet är det väldigt viktigt att du har talat om all viktig information för din personliga flyttkonsult (mått, nedmonterade möbler osv.). Vänligen kontrollera detta i din offert. Självklart har du möjligehet till att boka ned- och uppmontering genom oss till ett extra pris. Ta kontakt med oss så skickar vi ut ett nytt prisförslag som ni sedan kan godkänna.

Ska jag själv packa flyttlådorna?

Kontrollera ditt kontrakt för att se om packning utav flyttkartonger ska ske på egen hand eller med hjälp av flyttfirman. Det är möjligt att boka packningsservice i efterhand. Informera oss gärna och vi skickar en ny offert till dig som behöver accepteras.

Kan jag avboka utan några kostnader?

Tyvärr är det inte möjligt med en kostnadsfri avbokning för att planeringen startar så fort du har bokat flytten. Ju närmare din flyttdag vi kommer, desto fler utgifter har skett på bekostnad av din flyttplanering. Till exempel kommer vi att planera in flyttpersonal till dig, vilket innebär att vi inte kommer kunna omplacera personalen till en annan flytt om du avbokar i sista minuten. Självklart kommer vi att försöka att hålla ner priserna så mycket som möjligt för våra kunder.

Hur avbokar jag en flytt?

Avbokningar måste alltid ske skriftligt och skickas in till oss via email. Vid mottagandet av mejlet kommer du att få en skriftlig bekräftelse tillsammans med en kostnadsspecifikation. Vänligen notera att avbokningen endast kan göras av personen som bokade flytten.

Du kan enligt Bohag 2010 avbeställa tjänsten kostnadsfritt fram till femton dagar före flytten.

Vad händer efter att jag avbokat?

Efter att din begäran om avbokning har blivit behandlad får du direkt en skriftlig bekräftelse på din avbokning. Vanligtvis kommer vi att skicka bekräftelsen samma dag som vi mottagit den skrifliga avbokningen. Utöver detta kommer du att få en uppdaterad faktura med de gällande avbokningsavgifterna och betalningsvillkoren.

Kan jag betala fakturan efter flytten?

Tyvärr är detta bara möjligt för företagsflyttar. För privatpersoner betalas samma dag efter att vi har utfört vårt arbete  på plats också :

Företag swish,Postväxel,Kontant,Kort.

Kan jag delbetala min faktura?

Tyvärr erbjuder vi inte delbetalning. Du kan välja mellan de betalningsmetoder vi har att erbjuda.

Vad händer om ni inte har mottagit min betalning innan flyttdagen?

Om vi inte mottagit hela beloppet före din flyttdag eller om beloppet inte kan reserveras på ditt konto kan vi inte genomföra flytten. Om du har några svårigheter med betalningen eller med betalningsmetoden informera vår kundservice så snabbt som möjligt.

Kan jag ange en annan persons personummer för RUT-avdraget?

För att ansökan om RUT-avdrag ska gå rätt till behöver det personnummer vi ansöker om RUT i tillhöra samma person som står på fakturan och är skriven på antingen ut- eller inflyttningsadressen. För att överlåta en faktura behöver ni fylla i ett formulär. Vänligen kontakta vår kundtjänst så skickar vi ut det formuläret till er.

När ansöker ni om RUT för min flytt?

Så fort fakturan är fullt betalad kan vi ansöka om RUT för en flytt. När vi mottagit sista betalningen hamnar ni i listan med ansökningar till Skatteverket.

Kan vi dela upp RUT avdraget på två personer?

Absolut, meddela vår kundtjänst så ordnar vi med det administrativa. Bra att tänka på är att minst en av de personer som vi ansöker om RUT avdrag för måste stå på fakturan som också måste vara betald. Båda personerna måste även vara registrerade på hushållen som flytten sker mellan.

Vad händer ifall jag får avslag på min RUT ansökan?

Om Skatteverket nekar din ansökan om RUT så beror det till stor sannolikhet på att du redan har använt ditt RUT avdrag för i år. Detta uppgår till 25.000/år om du är under 65. Skulle detta ske behöver du betala oss full pris för flytten då vi ej får något RUT bidrag för din flytt.

Jag flyttar till eller från ett land utanför EU. Behöver jag några speciella dokument?

Ja. Gällande internationella flyttar till eller från ett land utanför EU behövs specifika dokument som flyttpersonalen kan visa tullen vid gränsen. Kontakta kundtjänst som sedan skickar ut alla nödvändiga dokument till dig som du sedan fyller i och skickar tillbaka till oss. Du måste skicka dokumenten till oss senast 7 dagar innan flyttdagen så vi kan kontrollera att de är korrekt utfyllda och planera de sista detaljerna för din flytt.

Vart magasineras mina föremål?

Vi magasinerar era föremål i vårt lager i Eslöv. OBS! Tänk på att ni måste även kontakta ert försäkringsbolag för att försäkra era föremål som ska magasineras hos oss.

Efter din flytt

Kommer flyttfirman ta med möbler som inte finns på packlistan?

Du har möjligheten att lägga till fler objekt på din packlista upp till 72 timmar innan din flytt. Om du skulle glömma något så beror allt på hur stor bil och hur mycket plats det finns kvar i bilen. Om det fortfarande finns plats transporterar vi gladeligen dina extra föremål. Det kommer att kosta enligt prislistan efter att din flytt har blivit utförd.

Vad händer om ytterligare föremål inte passar i lastbilen?

Skulle det inte vara möjligt att transportera dina extra föremål så har du möjligheten att boka en uppföljningsflytt med oss.

Varför är flyttfirman sena?

Stopp i trafiken, vädret samt andra oplanerade händelser kan vara anledningar till att flyttfirman är försenade. Skulle det vara förseningar med våra flyttfirmor kommer vi att informera dig via telefon.

När kommer flyttfirman?

Flyttfirman för din flytt kommer inom den tidsram som vi informerat dig om via e-post innan flyttdagen. Vi meddelar alltid våra kunder så fort vi får information om förseningar från vår flyttpersonal. Skulle din flyttfirma inte dykt upp inom den tidsram som du givits innan flytten var vänlig kontakta vår kundtjänst så ska vi kontakta flyttpersonalen åt dig. Vi återkopplar sedan till dig inom loppet av några minuter.

Vad händer om någonting inte får plats i lastbilen?

Flyttfirman gör allt i sin makt för att säkerställa att allt på din packlista blir transporterat till den nya adressen. Vi ursäktar för eventuella besvär och garanterar att allt som finns med på din packlista blir flyttat till din nya adress.

OBS! Kunden står för eventuella extra kostnader om inte alla föremål får plats i lastbilen på grund av kundens missuppfattning på bohagen.

Hur är mina möbler försäkrade?

Ifall dina möbler skulle ta skada ber vi dig att dokumentera alla skador genom att skriva ner det i ett protokoll samt ta bilder på eventuella skador.

Det finns en tidsfrist på 24 timmar för att rapportera synliga skador. En reklamation av skador godtas så snart den är uppskriven på flyttprotokollet eller skriftligt meddelad till oss.

Jag har skriftligt informerat er om skador som uppstod under flytten. Vad händer nu?

Vår relamationsavdelning tar er reklamation under bearbetning och kontaktar er om det skulle uppstå några nya frågor i reklamationen. De kommer även informera er angående det slutgiltliga beslutet för er reklamation. Tänk på att en reklamation är en juridisk och detaljerad process som dels sker helt skriftligt och ibland kan dröja en längre tid.